Sökoptimera – synlig i sökmotorn med hjälp av SEO och marknadsföring i socialmedia

Om du har en hemsida eller en webbutik där du vill marknadsföra eller sälja en produkt, vill du naturligtvis synas och få besökare att besöka din webbplats. Besökarna kommer inte att hitta till din sida av sig själv, du måste göra allt som står i din makt för att få dem att hitta dit. Det finns flera marknadsföringsmetoder som hjälper dig få besökare till dina webbsidor.

Marknadsföring på nätet kan bedrivas på mängder av olika vis, men viktigast är SEO samt marknadsföring genom sociala medier. SEO eller sökoptimering som det kallas på svenska, är ett samlingsnamn för de olika typer av optimeringar som tillämpas på en webbplats i syfte att öka en sidans synlighet i sökmotorer som Google, Yahoo och Bing. Att sökoptimera en sida är av avgörande betydelse för vilken position webbplatsen får i de olika sökmotorerna. Marknadsföring via socialmedia handlar främst om att knyta kontakt samt sälja in en webbplats till specifika målgrupper samt då man önskar nå nya grupper av besökare eller bredda sin kundkrets.

Sökoptimera webbplatsen

Sökmotoroptimering förkortat SEO är den viktigaste disciplinen inom online-marknadsföring. SEO innebär att du optimera din hemsida så att sökmotorerna bättre kan läsa och se vad din sidan handlar om.
Det du bör börja med att göra när du vill satsa på SEO är att identifiera och hitta lämpliga sökord som du vill synas för i sökmotorerna. Om till exempel har en butik som säljer skor online, kommer du förmodligen vilja att din sajt syns i sökresultatet när man söker efter exempelvis billiga skor, damskor eller vid sökningar efter skomärken som Nike, Converse eller Vagabond, osv.

När du har hittat alla ord som du vill synas för, skriver du ett antal bra texter för de olika kategorierna och produkter, där de olika sökorden finns med i den löpandetexten. Vanligtvis brukar man säga att sökorden bör utgöra ca 3-5% av den totala textmassan. Viktigt är även att du hittar på bra titlar och rubriker där önskade sökord ingår. Dessutom måste du på ett eller annat vis se till att få en del bra länkar riktade till dina texter, där viktiga sökord utgör en del av länkens ankartext. Länkar kan skapas genom att blogga, genom att lägga till din sida till olika länkkataloger eller genom att skriva artiklar som publiceras på en extern artikelsida. Det finns många sätt att skaffa länkar till sidan det du emellertid bör vara medveten om är att länkar värderas olika beroende på vilken webbplats de kommer ifrån.

Marknadsföring via socialmedia

Facebook har på bara några år gått från att vara en liten community-sida med ett par tusen medlemmar till att bli världens mest besökt webbsajt. Marknadsföring via socialmedia bedrivs huvudsakligen via Facebook, Twitter, bloggar och forum. Google värder nämligen även på hur synlig din webbplats är. Därför är det viktigt att du satsar på att synas på Twitter och Facebook, och är aktiv där.

Socialmedia är ett utmärkt forum för att sprida information nya produkter, specialerbjudanden och andra spännande initiativ som pågår på din hemsida eller webbutik. Vara synliga på bloggar genom att kommentera inläggen inom din nisch, se till att gästblogga och delta i olika debatter inom ditt ämne. På så sätt stärks inte bara varumärket, du skapar även inkommande länkar till din sida som hjälper din sida i SEO-syfte och hjälper din ranking i sökmotorerna.


Kommentarer

Sökoptimera – synlig i sökmotorn med hjälp av SEO och marknadsföring i socialmedia — Inga kommentarer

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>